To nic innego, jak narzędzie, dzięki któremu zbiera się informacje od całych grup ludzi. Jeśli nie tworzyłeś nigdy ankiety, a chciałbyś to zrobić, musisz wziąć pod uwagę kilka ważnych aspektów.
Zanim zabierzesz się za jakiekolwiek opracowywanie tego popularnego narzędzia, najpierw zastanów się, jaki ma ona cel – na jakich informacjach najbardziej Ci zależy. Gdy zastanowisz się nad tym, możesz zapisywać wszystkie wytyczne, jakie oczekujesz poznać podczas sprawdzania ankiet. Najlepiej, gdyby lista była stworzona systemem „od najważniejszych do najmniej ważnych”. Zapamiętaj ważną wskazówkę: im ankieta mniej obszerna, tym chętniej się ją wypełnia. Dlatego też powinieneś swój cel przepuścić przez dosyć gęste sito. Zapisz informacje, które wg Ciebie są niezbędne, bardzo ważne i tylko pomocne.
W ankiecie, jak wiadomo, najważniejsze są pytania. A dokładniej, ich konstrukcja. Muszą być napisane prosto, zatem nie ma w nich miejsca na branżowy żargon, czy zbyt dużą złożoność.
Wystrzegaj się subiektywizmu podczas ich tworzenia. Tendencyjność jest największym wrogiem zadawanego pytania. Powinny być one krótkie i proste. Cała ankieta to jakby sznur z supłami – jeden supeł to jedno pytanie. Ważne więc, aby tworzyła ona sensowna całość, a pytania miały ze sobą logiczne powiązanie. Dla własnej wygody, zacznij od pytań ogólnych, potem umieszczaj szczegółowe. Stwórz także klucz odpowiedzi, punktację od 0 do 5 lub zastosuj tabelkę z odpowiedziami „tak/nie/nie wiem”. Ogranicz do minimum pytania otwarte. Wyjątkiem są pytania na temat samej ankiety, jej konstrukcji. Warto zadać pytania odnoszące się do tego, pomogą Ci one w niwelowaniu ewentualnych niedociągnięć. Po skończonym opracowywaniu, warto, byś swe dzieło sprawdził. Niech kumple będą pierwszymi badanymi. Oszczędzisz sobie potencjalnych strat finansowych (druk wielonakładowy liczony w tysiącach złotych). Zastanów się także nad sposobem przekazywania ankiet zainteresowanym. Dwie opcje wydają się najlepsze – Internet lub poczta tradycyjna. Na koniec, dokładnie przeanalizuj rezultaty. Wszak, to główny cel tworzenia ankiety. Wczuj się w analizę, to od niej zależeć będzie wartość badania. Wnioski to najważniejszy, ale i najtrudniejszy element całego procesu.
Pracy sporo, ale satysfakcja będzie jeszcze większa, kiedy wnioski okażą się ciekawe i oczywiście miarodajne i wykorzystywane w przyszłości przez innych.