Prowadzisz firmę? Jeśli tak, zapewne zadajesz sobie pytanie, jak zwiększyć obroty czy zyski. Odpowiedź nie jest prosta i jednoznaczna, ale mam nadzieję, że niniejszy tekst chociaż w części pomoże Ci przybliżyć się do sukcesu. Zadanie wydaje się trudne, również ze względu na to, że „za oknem panuje kryzys”. Czy kryzys można obrócić na swoją korzyść? Można!
Budujemy fundament reklamy
Odpowiedź na pytanie we wprowadzeniu wydaje się na tyle prosta, jak zasady handlu. Reklama jest podstawą docierania do większej liczby klientów (zakładam, że sprzedajesz dobre produkty lub świadczone przez Ciebie usługi są na wysokim poziomie – inaczej, nawet najdroższa reklama nie pomoże). Podstawą planu wydatków związanych z budowaniem marki jest kosztorys i kwoty, które zamierzamy przeznaczyć na „rozsławienie” naszej firmy. Ujęcie procentowe jest tutaj optymalne – wraz ze wzrostem przychodów, zwiększać się będą środki na reklamę, a przez to dalej obroty będą rosły itd.
No właśnie, podstawą planu jest sam plan. Warto go stworzyć, nie opierając się wyłącznie na własnym „widzi mi się”. Warto udać się do specjalistów, do doktorów reklamy. Warto zwrócić uwagę, iż na skuteczną reklamę (bo na takiej przecież nam zależy) nie musimy wydawać bajońskich kwot. Jeśli zwrócimy się do profesjonalistów musimy liczyć na ich pomoc w określeniu kryterium opłacalności.
Nie zależnie od tego, czy sprzedajemy buty, czy prowadzimy kancelarię prawną potrzebujemy logotypu. Jest znak graficzny, który jednoznacznie identyfikuje nas. Nie chodzi tu o symbol, który jednoznacznie musi kojarzyć się z profilem naszej firmy. Bardziej chodzi o skojarzenia z cechami, emocjami, uczuciami, które przyświecają nam w przedsięwzięciu. Czy firma sprzedająca pietruszkę, musi mieć pietruszkę w logotypie? NIE! Weźmy przykład IKEA. Czy w logo mają jakiś mebel? Nie. Mc’Donalds, czy w logotypie ma hamburgera, albo inną potrawę? Nie.
Logotyp jest fundamentem, na którym będziemy budować rozpoznawalność naszej marki poprzez pozostałe działania związane z reklamą. Pozostałe akcydensy, reklamy w prasie, TV, internecie (nie koniecznie od razu) będą nastawione na różne aspekty, zależne od okoliczności, sytuacji na runku czy krótkoterminowej strategii – logotyp zawsze będzie, niezależnie od okoliczności. Dlatego warto by był ponadczasowy. Brak zmian w logotypie przez długie lata to cel nadrzędny. No dobrze, ale kto mi pomoże, kto robi logotypy, kto zna się na reklamie najlepiej? Odpowiedź, nasuwa się sama – agencja reklamowa. Jest to firma, gdzie pracują specjaliści, „doktorzy” reklamy. Dobra agencja reklamowa to skarb dla Twojej firmy – która jest dobra? To materiał na osobną książkę…
Dalsza strategia
Dalszy plan w głównej mierze zależy od branży w jakiej prowadzimy przedsiębiorstwo i środków, którymi dysponujemy na start. Wizytówki, ulotki, plakaty, gadżety, strona internetowa to wszystko znamy, ale czy w Twoim przypadku się sprawdzi? Trzeba to przeanalizować ze specjalistą. Jeśli mogę coś doradzić – nie przeceniaj swoich możliwości i zdolności. Wszystkim wydaje się, że znają się na piłce nożnej, polityce i marketingu… Niestety powiem coś brutalnego – niestety tak nie jest. Reklama w dzisiejszych czasach urosła do rangi nauki. Nauki na pograniczu psychologii, socjologii, filozofii, sztuki. Zwróć się do specjalistów, a Twój sukces jest gwarantowany.