Na pewno pierwszym krokiem dla grafika jest przygotowanie odpowiedniego briefu czy opisu zlecenia. Co powinno w takim briefie się znaleźć? Przede wszystkim opis tego, co powinno zostać przygotowane, a na to w przypadku logotypu składa się: podanie nazwy firmy, wybór typu logotypu, przedstawienie produktów jakie oferuje firma, przedstawienie hasła czy motta firmy, wskazanie na kolory, które warto brać pod uwagę (z reguły są to trzy barwy, czasami więcej) oraz na te, których należy unikać. Wielu grafików prosi również, aby w opisie zlecenia wskazać na przykłady, które się podobają – można zatem pokazać logotypu konkurencji.
Wszystkie te informacje pomagają grafikowi wyczuć klienta, trafić w jego oczekiwania i gust. Bardzo często nawet małe detale decydują o sukcesie i należytym wykonaniu zamówionego produktu.
Wybór papieru i odpowiedniej formy
Przygotowanie logotypu niewiele różni się od przygotowania pozostałych materiałów reklamowych. Różnice są jednak wyraźne. Zobaczmy to na konkretnym przykładzie.
Decydując się przygotowanie kalendarza (biurkowego, składanego, plakatowego czy książkowego) projekt przygotowywany jest pod konkretną drukarkę oraz rodzaj papieru. Dlatego też musi posiadać odpowiednie wymiary i proporcje, aby można było przygotować maksymalną ilość na podstawie danego materiału. Na tym etapie grafik w specjalnym programie poligraficznym przygotowuje rozmieszczenie stron i materiałów reklamowych, aby następnie urządzenia introligatorskie mogły je pociąć i zespolić ze sobą.
Bardzo ważny jest wydruk małej próbki, która pozwoli na żywo ocenić czy przygotowane materiały spełniają oczekiwania zamawiającego. Odpowiednia specyfikacja zamówienia powinna pozwolić na dokonywanie korekt na każdym etapie prac, lecz głównym założeniem jest uniknięcie poprawek.
Ważny efekt końcowy
Etapy przygotowania różnych materiałów reklamowych zazwyczaj są bardzo podobne (więcej o reklamie i materiałach reklamowych). Najczęściej część danych dostarcza zamawiający, ale często to po stronie grafika i wykonawcy stoi ciężar wyboru odpowiednich materiałów. Najważniejsze jest jednak zachowanie ciągłej komunikacji i zbierania wszelkich uwag ze strony klienta i ciągłe poprawianie projektu. Przy zachowaniu dobrej komunikacji i znajomości swojego fachu udaje się przygotować wysokiej jakości materiały reklamowe.