Oferta aplikacji mobilnych już jest niewiarygodnie szeroka i obejmuje wszystkie dziedziny naszego codziennego życia. Biznes, rozrywka, komunikacja, media i oczywiście edukacja. Aplikacje, które można zaliczyć do kategorii edukacyjnych niestety dość znaczny sposób przegrywają jednak z biznesem, rozrywką, komunikacją, mediami, grami, prognozami pogody, czy aplikacjami sieci społecznościowych. Dlaczego tylko 15% polskich posiadaczy smartphonów, iPhonów, iPadów czy tabletów posiada na swoim urządzeniu zainstalowane aplikacje o tematyce edukacyjnej? Przede wszystkim wciąż brakuje ciekawych i dobrze zrealizowanych projektów tworzonych nie tylko przez deweloperów, ale przede wszystkim tych, które powstających z inicjatywy instytucji edukacyjnych, naukowych lub kulturalnych.
Krótkowzroczność instytucji
Drugą przyczyną, dla których instytucje kulturalne nie inicjują tworzenia aplikacji mobilnych, jest brak zrozumienia możliwości i funkcjonalności, jakie przyniosły by tego typu projekty. Wydaje sie, że wciąż instytucje edukacyjne naszego kraju nie mają potrzeby wychodzenia naprzeciw zmieniającemu się na naszych oczach światu. Inną przeciwnością są koszty, które są niezbędne aby takie aplikacje mobilne do celów edukacyjnych powstawały. Edukacja w Polsce to dziedzina, na którą rząd przeznacza najmniej środków finansowych. Należałoby jednak znaleźć na to rozwiązanie.
Czy jest popyt?
Jest jeszcze czwarta przeciwność i chyba jest to nasza pięta achillesowa. Czy ktoś z nas posiada w swoim urządzeniu więcej aplikacji mobilnych kulturalnych i edukacyjnych niż rozrywkowych i biznesowych? Może brak zrozumienia przez instytucje możliwości, które dają aplikacje mobilne oraz problem kosztów( a co za tym idzie pozyskania finansowania) mają to samo źródło. Brak popytu a przynajmniej o wiele mniejszy popyt na aplikacje edukacyjne niż np. rozrywkowe. Być może część winy leży w naszej mentalności i mentalności naszych dzieci, którą przecież im przekazujemy. Myślę że czas najwyższy zwalczyć już stereotyp aplikacji praktycznej lub rozrywkowej. Aplikacje mobilne mogą być doskonałą nauką ubraną w szatę rozrywki czy gry. Wystarczy tylko dobrać coś dla siebie.