O ile wałki do jazdy drogowej i „lekkiego” sportu są w stanie poprawić osiągi silnika w prawie całym zakresie obrotów, to im większy przyrost mocy zapewnia dany wałek wyczynowy, tym węższy będzie użyteczny zakres obrotów oraz tym więcej wymaga innych modyfikacji silnika (zwiększony stopień sprężania, powiększone zawory, modyfikacje komory spalania, dolot i wydech, itp.). Tak jak w przypadku innych modyfikacji, wałek ma charakterystykę precyzyjnie dobraną do specyfiki zawodów.
Charakterystyka silnika
W tym samym aucie, Startującym w różnych dyscyplinach sportów motorowych, zależnie od pożądanej charakterystyki silnika, Jak było wspomniane, producenci samochodów i fachowcy od wałków rozrządu rożnie podają długości faz. Może się zdarzyć również tak, że silnik, nad którym pracujesz, nie jest znany „w branży” i nikt nie potrafi rozstrzygnąć, jaki wałek powinieneś wybrać. Dlatego zanim przystąpisz do jego wymiany i rozważań, jaki nadaje się do Twoich zastosowań, warto poświęcić trochę czasu na zmierzenie faz rozrządu, jakie masz aktualnie w silniku.
Pomiar długości faz i maksymalnego wzniosu zaworów
Sposób, który przedstawimy, pozwoli na zmierzenie długości faz i maksymalnego wzniosu zaworów. Na podstawie tego będziesz mógł łatwo policzyć pozostałe parametry wałki. Przygotowanie silnika: auto zostaw na luzie, silnik zimny. Abyś mógł łatwo i precyzyjnie obracać wałem korbowym, wykręć świece zapłonowe. Następnie zdejmij pokrywę zaworów i wyreguluj luz zaworowy. W silniku z hydraulicznymi popychaczami pomiar należy przeprowadzać na rozgrzanym silniku, kiedy popychacze są wypełnione olejem i luz zaworowy jest prawidłowo wykasowany.
Wysokość zawieszenia
Potrzebne następujące „rekwizyty”; okrągła tarcza z podziałką w stopniach, i mocowana do koła pasowego wału korbowego, obracająca się razem z kołem. Znak „0°” na tarczy musi być w miejscu oznaczającym 0° na kole pasowym (tłok cylindra nr 1 w GMP). Drugi przyrząd to czujnik zegarowy, który należy przymocować do głowicy silnika. Końcówka pomiarowa powinna spoczywać na talerzyku mierzonego zaworu. Kiedy mierzony zawór jest w pełni zamknięty, wskazówka musi być na „0″. jeżeli nie dysponujesz czujnikiem zegarowym, możesz posłużyć się suwmiarką. Jest to odległość od charakterystycznego punktu podwozia (np. mocowania wahacza) do powierzchni drogi. Należy tutaj odróżnić wysokość zawieszenia od prześwitu.
Niskie podwozie
Prześwit to odległość do ziemi, ale mierzona od najniżej położonego punktu podwozia (np. tłumik, miska olejowa silnika itp.). Dla precyzyjnego pomiaru, prześwit jest parametrem mało miarodajnym, gdyż nisko położone części podwozia w czasie zawodów (szczególnie w rajdach) często ulegają uszkodzeniom i ponowne wykonanie pomiaru może być niemożliwe. Naszym punktem odniesienia będą więc mocowania wahaczy do nadwozia.
Zmiana wysokości zawieszenia
Wysokość zawieszenia jest podstawowym parametrem, od którego zaczniemy regulacje. Zmiana wysokości pociąga za sobą zmianę kątów. Dlatego inne regulacje przeprowadzimy po ustaleniu wysokości zawieszenia. Sposób regulacji zależy od tego, jakiego typu masz zawieszenie. Jeśli masz obniżone i utwardzone zawieszenie z amortyzatorami, bez regulacji wysokości, to możesz ją regulować jedynie wymieniając sprężyny lub podkładki regulacyjne pod sprężyny.
Piotr Nowak – www.autosales.pl