Pierwsze co przychodzi na myśl to oczywiście perfumeria. Tego typu punkty sprzedaży detalicznej to doskonałe miejsce do sprawdzenia wielu różnych produktów, poznania nowych zapachów oraz przetestowania ich trwałości. Niestety prawdziwych perfumerii na rynku jest niewiele, wypierają je sieciowe sklepy sprzedające obok kosmetyków także różnego rodzaju środki higieniczne, a nawet środki czystości czy suplementy diety. Możliwość testowania perfum różnych marek, jest w takich sklepach ograniczona. Ciekawą alternatywą są próbki zapachów i kosmetyków dołączane do popularnych magazynów kobiecych, a nawet broszur reklamowych. Dzięki nim można w prostu sposób przekonać się co do jakości konkretnego typu produktu i ewentualnie zdecydować się na jego późniejszy zakup w internetowej hurtowni kosmetyków lub dowolnie innym punkcie sprzedaży. Niestety nie każda hurtownia kosmetyków decyduje się na prowadzenie sprzedaży detalicznej – szkoda, bo ceny oferowane przez tego typu podmioty są naprawdę atrakcyjne w stosunku do przeciętnej oferty rynkowej.
Popularnym miejscem, w którym można kupić niektóre rodzaje kosmetyków, jest tradycyjna apteka. Oczywiście nie kupimy tu typowych perfum, ale już na przykład bez problemu dostaniemy dobrej jakości kremy czy inne środki do pielęgnacji skóry, a także różnego typu artykuły higieniczne. Co warte podkreślenia, w aptekach sieciowych zwykle uda nam się kupić wiele kosmetyków w niższych cenach niż u konkurencji – hurtownia kosmetyków lub producent zawsze zaoferuje atrakcyjniejszą cenę większemu podmiotowi, a takim bez wątpienia są apteki sieciowe zrzeszające setki punktów sprzedaży rozsianych na terenie całego kraju.
Współcześnie na polskim rynku sprzedaży kosmetyków czy artykułów higienicznych dominują wielkie koncerny typu Rossmann. Ich oferta jest bardzo różnorodna, przez co mogą przyciągnąć do swoich sklepów prawdziwe tłumy klientów. W ten sposób dyktują rynkową cenę na wiele rodzajów produktów, w tym najpopularniejszych linii kosmetyków czy innych środków służących pielęgnacji ciała. Z taką sieciową drogerią nie może konkurować nawet największa hurtownia kosmetyków, tak jak z największymi sieciami handlowymi nie będą w stanie konkurować nawet wielkie hurtownie spożywcze. Po prostu tego typu podmioty podpisują bezpośrednie umowy z producentami, a przez to dyktują rynkowe ceny na większą część oferowanego przez siebie asortymentu. Dlatego, jeśli zależy nam na zakupie określonego kosmetyku, zawsze warto przyjrzeć się cenom proponowanym przez „sieciówki” – tam zazwyczaj będzie najtaniej.