Każdy przedsiębiorca przekonał się z pewnością już nie raz, że prowadzenie własnej działalności gospodarczej tylko z pozoru jest proste i przyjemne. Mało kto nie chciałby być szefem, jednak wiąże się to z wieloma obowiązkami. Konieczne jest nie tylko planowanie strategii rozwoju firmy, lecz również pilnowanie zarówno pracowników, jak i księgowości. Brak dbałości o interesy może skończyć się niepomyślnie nawet, jeśli mieliśmy pomysł na naprawdę dobry biznes.
Jeśli chodzi o mały zakład, przykładowo firmę jednoosobową, samodzielne prowadzenie rozliczeń z pewnością nie jest zbyt skomplikowane i niemal każdy mógłby temu podołać. Problemem jest jednak rozliczenie firmy większej, chociażby kilkuosobowej. Lista płac, rozliczenie odchyleń od cen ewidencyjnych, wyliczanie marży oraz wskaźnika narzutu może stać się problemem. Duży biznes to duże zyski, choć i wydatki automatycznie większe. Zlecenie rozliczeń specjalistom, a więc korzystanie z usług biura rachunkowego to dodatkowe koszty. Należy jednak pamiętać, że prowadzenie księgowości jest bardzo istotne – wszyscy wiemy, że z podatkami nie ma żartów.
Księgowa pomyłka
Pomyłka może nas kosztować utratę czasu, a nawet pieniędzy, dlatego zdecydowanie warto poświęcić trochę środków i wynajęcie doświadczonej firmy. W małych firmach ewidencję prowadzi się zazwyczaj w księdze przychodów i rozchodów. W Internecie można znaleźć obszerne omówienie tej księgi, wraz z wyjaśnieniem, co gdzie należy wpisać. Teoretycznie nie jest to nic trudnego, jednak pamiętajmy, że księgowość to również przepisy podatkowe, które w naszym kraju bywają czasem trudne do zrozumienia. Profesjonalny księgowy dobrze orientuje się w zakresie podatkowym, może więc przykładowo oszczędzić ci kilkaset złotych poprzez odpisanie od kwoty podatku ulgi, o której ty sam nie miałeś pojęcia. Poza tym – można również uniknąć problemów spowodowanych bezpodstawnym lub bezprawnym odliczeniem któregoś z wydatków od przychodu/podatku. Kłopoty z Urzędem Skarbowym mogą sprawić, że właściciel zamiast zajmować się firmą, będzie musiał zajmować się formalnościami, co może zrujnować nawet dobry biznes – mówi Arkadiusz Trela z Biznes-Firma.pl.
Problemem dla laika mogłoby być także rozliczenie zakupu i amortyzacji środków trwałych. Biura rachunkowe oferują swoje usługi dla małych firm nawet od 100 zł miesięcznie – nie jest to duży wydatek, a być może pozwoli co zaoszczędzić. Chociaż z drugiej strony – tej rangi usługi niekoniecznie potrzebujemy – często wystarczy zdobyć podstawową wiedzę z dziedziny podatków pod kątem własnej firmy i wyszukać informacje o ewentualnych ulgach podatkowych.