Współcześnie istnieje bardzo wiele typów rowerów, z których większość nadaje się do jazdy w konkretny, wyspecjalizowany sposób. Wynika to przede wszystkim z budowy danego roweru – jego wagi, sztywności konstrukcji ramy, dodatkowych elementów wyposażenia czy bieżnika w pasujących do roweru oponach. W przypadku rowerów miejskich, zależnie od wybranego ich rodzaju, można mówić o różnych cechach budowy typowych dla danego modelu.
Rower miejski służy do poruszania się po przestrzeni miejskiej, a więc na pewno z prędkością średnią. W przypadku większości terenów miejskich nie można poruszać się szybciej, głównie ze względu na ruch pieszy oraz samochodowy. Z tego powodu rowery miejskie to przede wszystkim rowery o konstrukcji pozwalającej na jazdę bez rozwijania dużych prędkości, ale za to z większą zwrotnością, istotną przy pokonywaniu np. zakrętów czy nagłych przeszkód na drodze.
Współcześnie rowery miejskie można spotkać w kilku typach budowy. Najbardziej uniwersalny jest rower typu „urban”, który pozwala na rozwijanie większych prędkości, ale również lepiej dostosowuje się do różnych nawierzchni. Tego typu rower wymusza postawę ciała podobną do tej, którą przyjmuje się w trakcie jazdy na rowerze trekkingowym. Zwykle posiada również mniejsze koła, które oferują większą zwrotność w zamian za rozwijanie mniejszych prędkości.
Inne znane rowery miejskie to rowery na wzór holenderskich. Wyróżnia je charakterystyczna budowa ramy, która powoduje, że podczas jazdy przyjmuje się pozycję wyprostowaną. Taka pozycja sprawia, że poruszanie się rowerem jest o wiele bardziej komfortowe dla osoby jeżdżącej po równym, miejskim terenie. Co więcej, wyprostowane plecy zapewniają nie tylko wygodniejszą, ale również bezpieczniejszą jazdę. Rower holenderski doskonale sprawdza się do jazdy głównie po terenach asfaltowych, ponieważ dzięki większym kołom i lekkiemu bieżnikowi pozwala na jazdę płynną, ale jest mniej zwrotny i gorzej radzi sobie na terenie o nieregularnej budowie.
Istotną kwestią w rowerach miejskich jest obecność dodatkowego wyposażenia oraz wygoda podstawowych elementów rowerów. Przede wszystkim istotna jest waga roweru oraz komfort siodełka. Rower o ramie aluminiowej będzie łatwiejszy do przenoszenia, co może być istotne dla osób mieszkających na wyższych piętrach i zmuszonych do wnoszenia sprzętu po schodach. Siodełko powinno być jak najbardziej komfortowe – zwykle jest szersze niż siodełko w rowerze np. trekkingowym. Warto zadbać o dodatkowe wyposażenie, np. błotniki, które zabezpieczą nas przed błotem i wodą tryskającymi spod tylnego koła. Niezbędne jest również odpowiednie oświetlenie, pozwalające na bezpieczną jazdę nocą.