Większość konsumentów najczęściej kupuje stale ten sam, jeden proszek do prania. Jesteśmy przyzwyczajeni do ulubionych marek. Często jest to efekt tego, że na widok danego przedmiotu w naszej podświadomości pojawia się od razu hasło reklamowe, które było utrwalane przez często pojawiające się w telewizji spoty. Taki jest z resztą zamiar twórców – jak najbardziej chwytliwa melodia piosenki lub zaczepne hasło, duża ilość powtórzeń – to sprawia, że nawet nie uświadamiamy sobie kiedy w naszej głowie utrwala się skojarzenie z daną marką.
Szybkość decyzji o zakupie
Proszki do prania kupujemy bardzo szybko – badacze, którzy przeprowadzali eksperyment na konsumentach dowiedli, że dzieje się to w zaledwie 13 sekund. Proszek do prania nie jest szczególnie wartościowym produktem (i to zarówno jeśli chodzi o cenę i o osobistą wartość dla konsumenta), a to ułatwia wybór. Efekt jest taki, że kiedy znajdujemy się w sklepie przed półką z proszkami, nie zastanawiamy się zbyt długo i nie rozmyślamy szczególnie nad podejmowanym wyborem.
Co wpływa na decyzję?
Z wspomnianego eksperymentu wynikają jeszcze inne rzeczy – ponad 70% osób kupując proszek do prania bierze pod uwagę wyłącznie jedną markę, tylko 18% – dwie marki, a 10% – trzy, cztery lub więcej marek proszków. Mało kto przygląda się też bliżej opakowaniom – tylko 4% kupujących wzięło do ręki trzy lub więcej pudełka bądź torby z proszkiem.
Wynikają z tego następujące wnioski – największa ilość kupujących kieruje się czynnikami takimi jak:
– cena – liczy się to, by proszek do prania był jak najtańszy,
– emocje – pod wpływem chwilowego wrażenia, na przykład tego, że dany proszek ma ładne opakowanie lub chwilową promocję,
– wykonanie opakowania – jeśli któryś z proszków wygląda na szczególnie „porządny”,
– inne kryteria – na przykład przyzwyczajenia wyniesione z rodzinnego domu.
Wpływ reklamy na wybór
Jeszcze inny eksperyment pokazał, jak na wybór proszku do prania wpływa reklama. Przed klientami postawiono trzy rodzaje nieznanych proszków. Najczęściej wybierano je pod względem upodobań co do opakowania, a na podjęcie decyzji potrzebna była dłuższa chwila. Jeśli jednak któryś z trzech proszków zamieniono na produkt znany z telewizji i reklam, klienci często decydowali się właśnie na niego, nie zastanawiając się nad tym zbyt długo.
Jak więc widać, wybór tak prostego produktu jak proszek do prania najczęściej uwarunkowany jest tym, co pamiętamy z telewizyjnych reklam i jest niemal bezrefleksyjny. Dlatego następnym razem na zakupach może lepiej będzie przyjrzeć się dokładniej opakowaniom i składom kilku proszków?