Dla prawidłowości ocenienia procesów integracji sensorycznej konieczna jest opinia doświadczonego terapeuty, który powinien posiadać odpowiedni certyfikat potwierdzający nabyte umiejętności. Wspomniane badanie ma na celu zaobserwowanie zachowania dziecka w takich sferach, jak percepcja wzrokowa, koordynację oko-ręka, planowanie ruchu, umiejętność przetwarzania wrażeń somatosensorycznych oraz przedsionkowych.
Podczas terapii z integracji sensorycznej dziecko motywuje się do swobodnej aktywności, dzięki której możliwe będzie zaobserwowanie reakcji na określone bodźce sensoryczne. W trakcie zajęć terapeuta będzie dostarczać szkrabowi odpowiednich aktywności, dzięki którym możliwe będzie pobudzanie sfery przedsionkowej, proprioceptywnej oraz dotykowej. To, w jakim stopniu trudności będą te zadania, będzie ściśle uwarunkowane od możliwości dziecka, jednak wraz z upływem czasu będą one systematycznie ulegać wzrostowi.
Integracja sensoryczna prowadzona w ramach terapii powinna polegać na rozwijaniu podstawowych umiejętności, które smyk zazwyczaj już posiadł i dzięki którym możliwe będzie efektywne wykonywanie tych zadań, np. pisanie długopisem. Jedynie w niektórych przypadkach może zachodzić konieczność poddawania dziecko określonym czynnościom ruchowym, które zazwyczaj stosuje się wobec tych smyków, u których nauka umiejętności jest strategiczna dla prawidłowego rozwoju oraz budowania własnej samooceny.
W trakcie terapii z integracji sensorycznej duży nacisk kładzie się na motywowanie dziecka. Dla wielu smyków szuka się takich czynności, które są niezmiernie ważne dla określonego etapu rozwoju, w jakim się znajdują. Niektóre z nich będą miały możliwość swobodnego wyboru zestawu ćwiczeń, podczas gdy innym terapeuta będzie musiał pomóc w doborze tych najodpowiedniejszych.
Integracja sensoryczna prowadzona w ramach terapii dla wielu dzieci jest przyjemnością i niezwykle rzadko zdarza się, aby jakikolwiek smyk pozostawał obojętny podczas wykonywanych zadań. Miejsce, w którym odbywaja się zajęcia są dostosowane do oczekiwań szkrabów, stąd też różnorodny sprzęt, np. zjeżdżalnie stanowią wyposażenie obowiązkowe w każdej tego typu placówce. Dla oceny postępów dziecka prowadzone są różne testy, które mają na celu ukazanie zmian w jego rozwoju. Zwykle badania testowe odbywają się co trzy do sześć miesięcy, podczas gdy cała terapia trwa zazwyczaj od roku do dwóch lat. Integracja sensoryczna prowadzona w ramach terapii oraz ostateczny jej czas trwania jest uwarunkowany stopniem nasilenia oraz rodzajem dysfunkcji, jakie obserwowane są u dziecka.