Silniki indukcyjne z uwagi na swe właściwości znalazły zastosowanie również w windach dla niepełnosprawnych. W czasie przerwy w pracy windy dla niepełnosprawnych przy nieruchomym wirniku silnik indukcyjny można traktować jako pewnego rodzaju transformator w stanie jałowym. Ponieważ w uzwojeniu wirnika za pośrednictwem wirującego strumienia magnetycznego indukuje się siła elektromagnetyczna., a zatem uzwojenie wirnika można uważać za uzwojenie wtórne transformatora, natomiast uzwojenie stojana za pierwotne.
Bieg jałowy silnika
Prąd biegu jałowego silnika jest stosunkowo znacznie większy niż w transformatorze, gdyż w silniku oprócz strat z histerezy i prądów wirowych występują jeszcze mechaniczne straty mocy, a ponadto przyczynia się do tego szczelina powietrzna między stojanem a wirnikiem, przedstawiająca duży opór magnetyczny. Wartość siły elektromagnetycznej indukującej się w uzwojeniu wirnika, który obraca się, będzie inna niż w wirniku nieruchomym. Pochodzi to stąd, że wartość indukującej się siła elektromagnetyczna. jest wprost proporcjonalna do częstotliwości, która w obracającym się wirniku będzie mniejsza. Rozpatrzmy, co jest powodem zmian częstotliwości w wirniku.
Częstotliwość prądu w wirniku jest mniejsza od częstotliwości i zależy od różnicy prędkości obrotowych pola wirującego wirnika, czyli częstotliwość prądu w wirniku jest proporcjonalna do poślizgu silnika. W nieruchomym wirniku częstotliwość jest mała i w skrajnym przypadku (teoretycznym), kiedy wirnik osiągnął obroty synchroniczne częstotliwość byłaby równa zeru, ponieważ poślizg równałby się zeru.
Jeśli np. przy częstotliwości 50 Hz pole wirujące pewnego silnika wykonuje 1200 obr/min, to przy poślizgu s = 5% wirnik wykonuje 1060 obr/min, a częstotliwość prądu w obracającym się wirniku wyniesie dwa razy więcej niż powyższym układzie.
Proporcjonalnie do częstotliwości prądu wirnika zmieniać się będzie wartość siły elektromagnetycznej. Największą wartość osiągnie ona w wirniku nieruchomym, w miarę zaś wzrostu prędkości obrotowej będzie malała, aby w przypadku teoretycznym osiągnąć wartość zerową, gdyby wirnik doszedł do synchronicznej prędkości obrotowej.
Zmiana prędkości obrotowej i częstotliwości prądu w wirniku wpływa jeszcze na zmianę biernego oporu indukcyjnego uzwojenia wirnika, która jest proporcjonalna do częstotliwości jak w silnikach pracujących w platformach dla niepełnosprawnych, które można zobaczyć tutaj. W miarę, więc zmniejszania się częstotliwości opór indukcyjny maleje, co ma wpływ nie tylko na natężenie prądu, lecz i na jego przesunięcie fazowe względem siły elektromagnetycznej wirnika.
Właściwości silnika indukcyjnego
Silnik indukcyjny obciążony również wykazuje podobieństwo do transformatora w stanie obciążenia. Tak samo jak w transformatorze, energia elektryczna przenosi się w silniku ze stojana do wirnika za pośrednictwem pola magnetycznego, które indukuje w wirniku siły elektromagnetyczne, stąd nazwa silnika indukcyjnego. Różnica polega na tym, że w obwodzie wtórnym transformatora rodzaj energii oddawanej nie uległ zmianie, jest nią również energia elektryczna, natomiast w silniku indukcyjnym na skutek obracania się wirnika otrzymuje się energię mechaniczną.
W silnikach zwartych o dużej mocy, które uzwojenie stojana mają połączone w gwiazdę, stosuje się rozruch za pośrednictwem autotranformatora obniżającego doprowadzone do silnika napięcie.