Komatsu to japoński koncern, który uchodzi za drugiego co do wielkości producenta maszyn budowlanych na świecie. Teraz czeka go jeszcze większa sława – jego hybrydowa koparka gąsienicowa HB215LC-1 będzie pracować w Bazie Księżniczki Elżbiety na Antarktydzie.
Zielona baza polarna
Baza Księżniczki Elżbiety to otwarta w 2009 r. belgijska stacja polarna, nazwana imieniem następczyni tronu tego kraju. Leży na Ziemi Królowej Maud we wschodniej części Antarktydy i jest pierwszą stacją polarną w tak dużym stopniu stawiającą na rozwiązania przyjazne dla środowiska. Energia, pozyskiwana z promieni słonecznych i wiejących tam silnych wiatrów, całkowicie zaspokaja zapotrzebowanie bazy. Stacja chlubi się więc tym, że jest całkowicie wolna od emisji gazów cieplarnianych. Wybór hybrydowej koparki Komatsu nie był więc przypadkowy.
Japończycy prekursorami hybryd
Komatsu jest pierwszym producentem koparek, który wprowadził na rynek hybrydowe wersje tych maszyn. Układ hybrydowy to połączenie dwóch rodzajów napędu, najczęściej spalinowego i elektrycznego, w obrębie jednego pojazdu. Już wcześniej rozsławił je inny japoński produkt – samochód osobowy Toyota Prius.
Jak działa hybryda w koparce Komatsu? Podczas obrotu nadwozia z łyżką koparki powstaje energia kinetyczna, która zostaje zmagazynowana w kondensatorze i przekształcona w energię elektryczną. Ta zaś uzupełnia energię wytwarzaną przez silnik spalinowy, odciążając go. Hybryda pracuje ciszej i zużywa mniej paliwa, a więc wydziela też mniej spalin.
Zalety napędu hybrydowego
Według analiz pracy koparek hybrydowych przy pracy w warunkach optymalnych są one w stanie osiągnąć 35-procentową oszczędność paliwa w ciągu roku (czyli 1800-2500 przepracowanych godzin). Warunki optymalne w tym przypadku oznaczają kopanie w gruncie plastycznym o małej spoistości (tj. prace ziemne, a nie np. górnicze) i prace przeładunkowe (materiały sypkie). Z kolei emisja dwutlenku węgla w tych samych warunkach ma być mniejsza o tyle, ile wyemitowałoby przez rok dwadzieścia samochodów osobowych.
Oddział Komatsu Europe nie tylko przekazał bezpłatnie koparkę Komatsu HB215LC-1 Bazie Księżniczki Elżbiety, lecz także pokrył koszty jej transportu na Antarktydę. Maszyna została załadowana na statek „Mary Arctica” w porcie Zeebrugge w Belgii i po dwutygodniowej podróży morskiej dotarła do celu.
A co z dostępnością takich koparek na rynku? Nowa maszyna z pewnością jest kosztowna (choć jej cena nie odbiega znacznie od porównywalnych koparek o tradycyjnym napędzie), lecz jednym z rozwiązań jest wybór koparki używanej. Na portalu http://www.machineryzone.pl/ można znaleźć setki tysięcy maszyn budowlanych, w tym koparki Komatsu.