Dla producentów i sprzedawców jednym z najbardziej istotnych kanałów dotarcia do klienta jest obecnie field marketing, czyli marketing w terenie. Tego typu działania polegają na zapoznaniu konsumentów z właściwościami naszego produktu, dzięki czemu kupujący chętniej sięgnie po niego w momencie dokonywania wyboru przy sklepowej półce. Sposoby umożliwiające bezpośrednie dotarcie do klienta zmieniają się wraz z ogólnymi tendencjami na rynku i są dostosowywane do preferencji i stylu życia konsumentów. Poniżej przyjrzymy się zatem dominującym w chwili obecnej trendom marketingu terenowego.
Redukcja kosztów
Z uwagi na międzynarodowy kryzys gospodarczy oszczędzać muszą wszyscy, także firmy korzystające z form promocji znanych właśnie jako Field Marketing. Dlatego coraz rzadziej wykorzystuje się np. akcje z udziałem hostess, a większą uwagę poświęca kampaniom z zakresu POSM (Point of Sales Materials) czy Digital Signage. Mówiąc w skrócie, praktyki te mają na celu przede wszystkim wyróżnienie produktu pośród towarów konkurencji, które w coraz większej ilości zalewają rynek. Aby przyciągnąć uwagę konsumentów stosuje się więc projekcje na montowanych w punktach sprzedaży ekranach LCD, powiększone makiety produktu, reklamy stojące czy też powszechne ulotki, naklejki i breloczki. Na popularności zyskują także mniej konwencjonalne sposoby promocji artykułów, określane mianem ‘marketingu partyzanckiego’. Ich popularność opiera się głównie na niskie koszty prowadzenia kampanii, która, jeśli jest dobrze przeprowadzona, może przynieść pokaźne zyski.
Fachowa wiedza to podstawa
Pożądanego wzrostu poziomu sprzedaży nie osiągniemy jednak bez znajomości preferencji, oczekiwań i przyzwyczajeń kupujących. W przeciwieństwie do dobrze znanych nam z mediów kampanii reklamowych, field marketing koncentruje się jednak na zachowaniach klientów w punktach sprzedaży, ponieważ to właśnie tam, jak dowiadujemy się z badań rynku, podejmujemy większość decyzji w kwestii wyboru produktu. Dlatego też specjaliści od terenowych działań marketingowych podpierają prowadzone przez siebie akcje opierają do długoletnich doświadczeniach, testach i ankietach. Bez tego typu wiedzy trudno byłoby bowiem uzyskać jakąkolwiek gwarancję opłacalności wprowadzanych w życie akcji promocyjnych. Warto zatem uzbroić się w cierpliwość, ponieważ to strategie długofalowe, oparte na dokładnych obserwacjach, okazują się najbardziej intratne.
Marketing terenowy jest oczywiście tylko jedną z wielu dróg do uzyskania zadowalających wyników sprzedaży i należy pamiętać, że najlepsze efekty osiągniemy stosując go równolegle z innymi formami promocji. Nie oznacza to jednak, że zawsze skuteczna kampania reklamowa czy akcja marketingowa musi wiązać się z ogromnymi kosztami. W dobie rozwoju mediów wirtualnych często kluczem do sukcesu okazuje się po prostu dobry pomysł, który wyróżni nas na tle działań konkurencji.