Katalogi stron internetowych to jeden z najstarszych sposobów promocji różnego typu witryn w Internecie. Współcześnie wartość tego typu narzędzi, jako skutecznego sposobu pozycjonowania nieco spadła, ale wciąż są to strony, na których warto zaznaczyć swoją obecność, zwłaszcza gdy są to katalogi moderowane i do tego tematyczne.
A jak wygląda taki przeciętny katalog www, na przykład katalog sklepów? Wszystko zależy od skryptu, na jakim został on założony. Zwykle jednak są to strony wyróżniające się przejrzystym układem z wyraźnie oddzielną częścią, z umieszczonymi w niej różnymi branżami, do których przypisuje się promowane strony. Katalogi sklepów mogą różnić się od siebie grafiką, która w dobrej jakości katalogach jest zawsze niepowtarzalna, a także system dodawania konkretnych wpisów. Zazwyczaj umieszczenie wpisu w katalogu wiąże się z koniecznością wniesienia jednorazowej opłaty za jego moderację, dlatego decydując się na taki krok musimy pamiętać, aby przygotować dobrej jakości, unikalny opis, który rzeczywiście będzie promował nasz sklep. Oczywiście na rynku znaleźć możemy także katalogi darmowe, gdzie za umieszczenie wpisu nie musimy płacić. Zwykle jednak w tego typu katalogach sklepów, aby załapać się na bezpłatny wpis, trzeba spełnić dodatkowe warunki – promowana witryna musi mieć odpowiednio wysoki PR (PageRank) lub musimy zamieścić na stronie głównej sklepu link prowadzący do katalogu, co ze względów wizerunkowych może być dla nas zwyczajnie nieopłacalne.
A jak działa typowy katalog sklepów? Bardzo prosto! Każdy, kto chce wypromować swój sklep powinien przygotować jego unikalny opis. W zależności od regulaminu obowiązującego w konkretnym katalogu mogą być to opisy różnej długości. Przeciętnie są to opisy w granicach 500-1000 znaków ze spacjami. Niektóre katalogi proszą także o podanie dodatkowych informacji na temat sklepu, co także może być pomocne przy pozyskiwaniu nowych klientów (zwłaszcza gdy podamy dane teleadresowe). Poza tym, jeśli katalog jest moderowany, za przyspieszenie moderacji lub za samo rozpatrzenie wpisu będziemy musieli zapłacić. Niektóre katalogi sklepów oferują również dodatkowe odpłatne usługi, takie jak wyróżnienie wpisu czy jego promowanie na stronie głównej serwisu – ze takie bonusy trzeba jednak ekstra zapłacić. Sam katalog sklepów zawsze działa jako swego rodzaju hub – rozdzielnia setek lub tysięcy internetowych adresów prowadzących do sklepów internetowych podzielonych na branże. Wygląda to jak tradycyjna panorama firm w miniaturze. W praktyce jest jednym z narzędzi w rękach pozycjonera, który pozyskuje w ten sposób linki prowadzące do konkretnej witryny. Te z kolei promują witrynę w wynikach wyszukiwania popularnych wyszukiwarek internetowych.